شهر هوشمند در اینترنت اشیاء

کاربرد اینترنت اشیا در شهر هوشمند

شهر هوشمند چیست؟

شهری که از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای بهبود کیفیت و عملکرد سرویس شهری مانند انرژی، حمل و نقل جهت صرفه جویی در استفاده از منابع استفاده می کند. همچنین بر اساس آخرین نظریه‌های تکامل یافته مدیریت شهری بر پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات، داری شش معیار اصلی ذیل باشد:

  • حکمروایی هوشمند (Smart Governance)
  • شهروند هوشمند (Smart Citizen)
  • محیط زندگی (Smart Environment) 
  • محل زندگی (Smart Home) هوشمند
  • اقتصاد هوشمند (Smart Economy)
  • حمل و نقل هوشمند (Smart Mobility)
  • انرژی هوشمند (Smart Energy)

بعنوان مثال کنترل ترافیک با چراغ های هوشمند، اطلاعات از سنسورها تعبیه شده در شهر مانند خودروها دریافت  شده و به صورت لحظه ای پردازش شده و تصمیمات هوشمند بر آن اعمال می‌شود که بطور قطع با پیشرفت در حوزه هوش مصنوعی به پیشرفت بزرگی در اینترنت اشیا می‌رسیم.

خودروها در سیستم هوشمند شهری به پارکومترها و ترمینال های الکتریکی متصل و بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد نمایش می دهند. نمونه بارز دیگری از این موارد اپلیکیشن های هوشمند که دائما با دریافت اطلاعات از ماهواره ها به ما کمک میکنند، مثلا اپلیکیشن های مسیریاب که با بررسی ترافیک جاده ها به مسیریابی بهتر به کاربران کمک میکنند.

توسعه شهر هوشمند با اینترنت اشیا

زندگی سنتی شهری و اجزا آن امروزه با  تکنولوژی های جدید و بروز عوض شده مثلا تیرهای چراغ با کمک WI-FI و اینترنت اشیا در حال تبدیل به زیرساخت‌های پروژه های شهر هوشمند می‌باشند. این چراغ ها از طریق رایانش ابری و یک پلتفرم به متصل شده و از پنل ها و سلول های خورشیدی برای تامین انرژی آنها استفاده می گردد. مثلا صندلی که با پنل های خورشیدی انرژی را تامین و افرادی میتوانند گوشی خود را شارژ کنند.

نیمکت های هوشمند

چرا به شهرهای هوشمند نیاز داریم؟

شهرنشینی پدیده‌ای بدون پایان می‌باشد. امروزه 54% از مردم جهان در شهرهای مختلف زندگی می‌کنند که انتظار می‌رود تا سال 2050 به 66% برسد. در مجموع با رشد کلی جمعیت، شهرنشینی در عرض سه دهه آینده، 2.5 میلیارد نفر دیگر را به شهرها اضافه خواهد کرد. پایداری زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی از نکات بسیار ضروری جهت هماهنگی با این گسترش سریع جمعیت و تأمین منابع مالی شهرها و زندگی شهری ، می‌باشد.

اینترنت اشیا چگونه شهرها را هوشمندتر می‌کند؟

اتصال بی‌سیم امن و فناوری iot (اینترنت اشیا)در حال تبدیل کردن عناصر سنتی زندگی شهری – مانند چراغ‌های خیابانی – به نسل بعدی پلتفرم‌های هوشمند روشنایی با قابلیت‌های گسترش یافته می‌باشد. این تغییرات شامل ادغام انرژی خورشیدی و ارتباط با یک سیستم کنترل مرکزی مبتنی بر رایانش ابری می‌باشد، که به دستگاه‌های دیگر در اکوسیستم متصل می‌شود.

این راهکارها به مراتب فراتر از نیازهای یک سیستم روشنایی ساده می‌باشد. چراغ‌های هوشمند LED به مسافران در مورد مسائل مربوط به ترافیک، وضعیت آب و هوا و اتفاقاتی همچون آتش سوزی، هشدار می‌دهند. همین چراغ‌های روشنایی معابر، نیز می‌توانند فضای پارکینگ خالی و ایستگاه‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی را از طریق یک برنامه تلفن همراه به شهروندان اعلام کنند. حتی شارژ ماشین‌های برقی در برخی نقاط توسط تیرهای چراغ برق شهری انجام می‌گردد، چه ویژگی هیجان انگیزی! اما چگونه همه اینها با یکدیگر سازگار می‌شوند و  شهر هوشمند پدید می آید؟

بخشهای اصلی یک شهر هوشمند:

• روشنایی هوشمند: کنترل و یکپارچه کردن روشنایی شهری، سنسورها و محرک‌ها با استفاده از فناوری اینترنت اشیا IOT به منظور بهیه سازی مصرف انرژی و رشد امنیت در شهرها
• پارکینگ هوشمند: مجموعه‌ای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مبتنی بر اینترنت اشیا، جهت مدیریت هوشمند تعداد خودروهای موجود در پارکینگ، افزایش ضریب امنیت خودروها در لحظه تردد، ورود- خروج و توقف، کاهش میزان پرسنل درگیر و افزایش میزان ایمنی و دریافت هزینه‌ها بصورت خودکار و یا دستی
• کشاورزی هوشمند: بهینه سازی فرآیندها و استفاده مؤثر از منابع آبی و بهره‌برداری کارا از زمین، فضای سبز و پارک‌ها با استفاده از سنسورهای مختلف پایش وضعیت خاک و با بکار گیری تکنولوژی اینترنت اشیا
• مدیریت هوشمند پسماند: نظارت، جمع آوری، انتقال، پردازش، بازیابی و دفع زباله‌ با استفاده از بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و با فناوری اینترنت اشیا و یا به زبانی دیگر مدیریت هوشمند جریان زباله از مبدأ به محل دفع
• ساختمان هوشمند: خانه هوشمند محلی است که از دستگاه‌های متصل به هم و اینترنت، برای کنترل از راه دور و مدیریت لوازم و سیستم‌های هوشمندی هم چون روشنایی، امنیت و… استفاده می‌کند.

چهار عنصر ضروری برای اطمینان از موفقیت شهرهای هوشمند:

علاوه بر مردم، خانه‌ها، تجارت و زیرساخت‌های سنتی شهری، چهار عنصر ضروری برای شهرهای پیشرفته هوشمند  و زندگی شهری وجود دارد:

  1. اتصال بی‌سیم فراگیر
  2. داده‌های منبع باز
  3. امنیتی که شما می‌توانید به آن اعتماد کنید.
  4. طرح‌های کسب درآمد انعطاف‌پذیر
1371 بازدید