سیستم های پیشنهاد دهنده در شبکه اجتماعی و انواع آنها

سیستم پیشنهاد دهنده چیست؟

یک سیستم پیشنهاد دهنده سعی می‌کند علایق یک کاربر خاص در وبسایت شما را شناسایی و پیش‌بینی کند و آیتم‌هایی متناسب با علایقش به وی نشان دهد. سیستم پیشنهاد دهنده از الگوریتم‌های بسیار قدرتمند یادگیری ماشین (machine learning) است که خرده‌فروشی‌های آنلاین متعددی از آن برای افزایش فروش خود استفاده می‌کنند. دیتای مورد نیاز برای آموزش (train) یک سیستم پیشنهاد دهنده از کانال‌های مختلفی جمع‌آوری می‌شوند؛ برخی از این کانال‌ها عبارتند از:

  • امتیازدهی کاربر پس از تماشای یک فیلم یا گوش دادن به یک موسیقی
  • جستجوهای انجام‌شده در موتورهای جستجو
  • تاریخچه‌ی خرید

سایت‌هایی مانند یوتویوب یا اسپاتیفای از سیستم پیشنهاددهنده استفاده می‌کنند تا روزانه به کاربران خود، لیست‌هایی که موردعلاقه‌ی آن‌هاست نشان دهند.

سیستم پیشنهاد دهنده (سیستم توصیه‌گر) چگونه کار می‌کند؟

سیستم پیشنهاد دهنده با دو دسته‌ی کلی اطلاعات (information) کار می‌کند:

  • اطلاعات مشخصه (Characteristic information): اطلاعاتی در مورد محصولات (دسته‌بندی‌ها، کلیدواژه‌ها و …) و کاربران (علایق و ترجیحات، پروفایل و …)
  • تعاملات کاربر-آیتم (User-item interactions): اطلاعاتی مانند امتیازدهی کاربر به آیتم، تعداد خرید یک محصول، تعداد لایک‌ها و …

بر اساس این دو دسته اطلاعات، از سه الگوریتم مختلف در سیستم‌های پیشنهاددهنده استفاده می‌شود:

  • مدل مبتنی بر محتوا (content based): که از اطلاعات مشخصه استفاده می‌کند.
  • مدل مبتنی بر فیلترینگ مشارکتی (collaborative filtering based): که از تعاملات کاربر-آیتم استفاده می‌کند.
  • مدل ترکیبی (hybrid): که از هر دو دسته اطلاعات استفاده می‌کند تا به نتایج بهتری دست یابد.
شبکه های اجتماعی چیست

در پاسخ به شبکه اجتماعی چیست بایستی گفت اجتماعات اینترنتی مکان‌هایی هستند که کاربران اینترنت، اطلاعات خود را کسب می‌نمایند و دائماً از آن بازدید می‌کنند شرکت‌های بسیاری هستند که با کمک این اجتماعات اینترنتی که به آنها شبکه های اجتماعی مجازی گفته می‌شود، نام تجاری خود را توسعه داده‌اند. با توجه به اهمیت شبکه های اجتماعی شرکت‌ها توانسته‌اند به کمک راه اندازی شبکه اجتماعی سهم بازار خود را فراتر از گذشته افزایش داده و دسترسی مردم به محصولات و خدمات ارایه شده‌ خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

تاریخچه واژه شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی، اصطلاحی است که برای نخستین بار در سال ۱۹۵۴ توسط جان بارنز که در حوزه‌ی انسان شناسی اجتماعی فعالیت می‌کرد، ابداع شد.

او تحقیقی در مورد گروه‌های اجتماعی در بخشی از نروژ انجام می‌داد و اصطلاح شبکه اجتماعی را در آن تحقیق برای توصیف رابطه بین انسانها و تحلیل مکانیزم‌های ارتباطی و خصوصاً تصمیم گیری آنها به کار برد.

اگر ما هم بخواهیم به تعریف شبکه های اجتماعی از نگاه او رجوع کنیم، می‌توانیم بگوییم:

شبکه های اجتماعی، هنگامی به وجود می‌آیند که ساختاری از گره‌‌های مرتبط به هم شکل می‌گیرند.

هر گره، یک فرد یا یک گروه یا یک سازمان است.

شبکه اجتماعی، به معنای نمایش و مطالعه‌ی ارتباط بین این گره ها و جریان دانش و اطلاعات بین آنهاست.

راه اندازی شبکه اجتماعی

معرفی چند شبکه اجتماعی

در زیر ما به معرفی لیست ۲۲ شبکه اجتماعی دنیا می پردازیم. سعی می کنیم به ترتیب از نظر اولویت و مهم بودن لیست شبکه های اجتماعی را معرفی کنیم و برای هر کدام توضیح مختصری خواهیم داد:

  1. فیسبوک : بزرگترین شبکه اجتماعی دنیا با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال در ماه است. فیسبوک محلی مناسب برای تعامل با دوستان و آشنایان، بیزینس و تجارت و همچنین تبلیغات است. اشتراک گذاری مطالبتان در پیج تجاری فیسبوک بسیار روی سئو تاثیر گذار است.
  2. واتس آپ : واتس آپ یک شبکه اجتماعی مبتنی بر پیام است که الان جزئی از فیسبوک می باشد و در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱ میلیارد نفر کاربر فعال داشته است. شاید بعضی ها بگویند که پیام رسان ها شبکه اجتماعی نیستند! اما این غلط است!!
  3. مسنجر فیسبوک: بخشی از فیسبوک است که برای چت و گفتگو استفاده می شود و تا بحال بیش از ۱.۲ میلیارد نفر کاربر داشته است.
  4. لینکدین: یک شبکه اجتماعی مرتبط با مشاغل و صاحبان کسب و کار است که متعلق به ماکروسافت بوده و تا کنون بیش از ۵۰۰ میلیون عضو دارد. فعال بودن حساب اعضای یک کسب و کار در لینکدین بسیار بر روی سئو و بازخورد یک کسب و کار تاثیر گذار است.
  5. گوگل پلاس : گوگل پلاس یکی از سرویس های شرکت گوگل است که شما پس از ایجاد جی میل می توانید از آن بهره ببرید. این شبکه اجتماعی بیش از ۱۰۰ میلیون عضو فعال دارد و بسیار در سئو تاثیر گذار است. متاسفانه این شبکه اجتماعی حذف شده است.
  6. توییتر : توییتر دارای بیش از ۱۴۰ میلیون کاربر است که بیشتر در کشور آمریکا محبوب بوده و کاربران می توانند تا ۱۴۰ کاراکتر را برای هم به همراه عکس و ویدئو توییت کنند.
  7. اینستاگرام: شبکه اجتماعی متکی بر عکس و ویدئو که متعلق به فیسبوک بوده و بیش از ۳۷۵ میلیون عضو دارد و در کشور ما ایران نیز بسیار محبوب است. و…

فواید رسانه های اجتماعی

1. باعث ایجاد ارتباط جهانی افراد با یکدیگر میشود

میتوان گفت که هیچ راهی سریع تر و آسانتر از استفاده از شبکه های اجتماعی نیست. مثلا شما میتوانید دوست یا آشنایان قدیمیتان را که سالها خبری از یکدیگر ندارید با استفاده از شبکه های اجتماعی خیلی آسانتر همدیگر را پیدا کنید. میتوانید دوستان جدید پیدا کنید و روابطی دوستانه و تجاری خود را با استفاده از شبکه های اجتماعی گسترش دهید.

به طور مثال به چند موارد ارتباطی افراد با یکدیگر در استفاده از شبکه های اجتماعی میپردازیم:

1. ایجاد روابط دوستانه و عاشقانه

2. دستیابی به مشاغل جدید

3. خرید و فروش محصولات و خدمات

4.  به روز بودن، دریافت آخرین اخبار و در جریان قرار گرفتن اتفاقات روز دنیا

5. به اشتراک گذاشتن عکس ها و ویدیو ها 

6. پیدا کردن محتواهای سرگرم کننده، آموزشی، علمی، هنری

7. پیدا کردن افراد جدید با ایده های جدید

8. داشتن ارتباط نزدیک با دوستان و آشنایان و همچنین برقراری ارتباطی دوستانه در روابط کاری

2. به اشتراگذاری علایق و سلیقه ها

با عضو شدن در شبکه اجتماعی میتوانید افرادی که همسو با علایق و سلیقه های شما هستند را پیدا کنید وبا انها در تعامل باشید و بایکدیگر تبادل اطلاعات کنید. 

3. تبلیغات رایگان

اگر شما دارای یک شرکت یا یک فروشگاه مجازی هستید برای معرفی محصولات خود و معرفی برندتان راهی جز تبلیغات در شبکه های اجتماعی ندارید باید مردم را از وجود خود و خدماتتان آگاه سازید پیامتان را از اطریق شبکه اجتماعی به میلیون ها انسان برسانید. مزیت اصلی این نوع تبلیغات نسبت به تبلیغات در گذشته این است که اول مخاطبین هدف شما مشخص هستند و دوم کم هزینه بودن آن است. 

4. به روز بودن، دریافت آخرین اخبار و در جریان قرار گرفتن اتفاقات روز دنیا

امروزه اخبار با سرعت بالایی در شبکه های اجتماعی انتقال می یابد یک فرد به راحتی و تنها با خواندن تیتر های اصلی مطالب در سایت ها می تواند از اخبار روز دنیا اطلاع پیدا کند. این موضوع باعث شده است که اخبار به وسیله شبکه های اجتماعی بی درنگ و فوری به سراسر دنیا منتشر شوند.

2724 بازدید