کاهش مصرف انرژی در اینترنت اشیاء

امروزه اینترنت اشیا همه جا هست. اینترنت اشیا یعنی اتصال اشیا به اینترنت در طول زمان. اینترنت اشیا با استفاده از دستگاه‌های خاصی اطلاعات جمع‌آوری می کند و به ما امکان انتخاب آگاهانه می‌دهد و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود. در هر صنعت، هر ابزار، هر دستگاه و هر لوازم خانگی، اثری از اینترنت اشیا وجود دارد. دنیا در حال تبدیل شدن به یک اکوسیستم از دستگاه‌هایی است که زنده هستند و نفس می‌کشند. دستگاه‌هایی که همه با هم ارتباط برقرار می‌کنند و کارهای شخصی ما را، بهتر از خودمان انجام می‌دهند.

در نهایت همه چیز به این بستگی دارد که هر دستگاه چه اطلاعاتی در اختیار دارد و چگونه بر اساس آن اطلاعات عمل می‌کند. اینترنت اشیا هم همین است. یک حلقه‌ی بزرگ از بازخوردهای مداوم که هر دستگاه با توجه بi اطلاعاتی که در اختیار دارد، با دیگر دستگاه‌ها به اشتراک می‌گذارد. بنابراین هر قسمت از این سیستم بزرگ می‌تواند با اطلاعات خود، به بهترین شکل عمل کند. در این سیستم کوچک‌ترین تکان و بزرگترین تغییرات، همه موثر هستند. دلیل علاقه‌ی دنیای تجارت و بازرگانی به این سیستم هم این است که باعث صرفه‌جویی، هم در مصرف انرژی و هم در پول، می‌شوند.

صرفه جویی در مصرف انرژی

بخش زیادی از مصرف انرژی کره‌ی زمین، مربوط به ساختمان‌هاست. ساختمان‌های مسکونی نزدیک به ۴۰ درصد این مصرف انرژی را به خود اختصاص می‌دهند. بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده در سایت Research and Markets، بیش از ۳۰ درصد این مصرف انرژی برای ساختمان‌های تبلیغاتی از قبیل خرده‌فروشی‌ها، فروشگاه‌ها، هتل‌ها و بیمارستان‌ها است. در همین حین، انجمن ساختمان‌های سبز استرالیا (۲۰۱۳) به این نتیجه رسید که ساختمان‌های با تاییدیه ستاره‌ی سبز:

از ساختمان‌های معمولی ۶۶ درصد کم‌تر برق مصرف می‌کنند.
از ساختمان‌های معمولی ۶۲ درصد گازهای گلخانه‌ای کم‌تری تولید می‌کنند.
در حال حاضر جنبشی برای تبلیغ و گسترش این روش کاهش مصرف در انرژی و پول، در حال فعالیت است. با این روش، مصرف انرژی، تولید گازهای گلخانه‌ای و مصرف پول کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه صنعت سیستم مدیریت انرژی (EMS) متحول می‌شود. گروه Research and Markets تخمین زده که بازار سیستم مدیریت انرژی تا سال ۲۰۲۳ به ۹.۳ میلیارد دلار می‌رسد.

اطلاعات بیشتر، تصمیمات بهتر، صرفه جویی در مصرف انرژی

با تصمیمات مناسب می‌توان مصرف انرژی ساختمان‌های کنونی را کاهش داد؛ علاوه بر آن، اطلاعات به دست آمده به کمک اینترنت اشیا می‌توانند روی تصمیمات ما برای احداث ساختمان‌های جدید نیز تاثیر بگذارد. سیستم مدیریت انرژی ساختمان هوشمند، می‌تواند از اطلاعاتی که از یک ساختمان به دست آورده در ساخت ساختمان جدید استفاده کند. از ابزار به کار رفته در یک ساختمان گرفته تا جنس کانال‌های سیستم گردش هوا، همه چیز می‌تواند در بهینه‌سازی مصرف انرژی مؤثر باشد. عکس زیر یک مثال از سیستم مدیریت انرژی شرکت inavitas است.

همان طور که در عکس می‌بینید، سیستم مدیریت انرژی از طریق دستگاه‌های اینترنت اشیا (MCU RX) داده جمع‌آوری می‌کند و این داده‌ها را به اطلاعات قابل نمایش برای کاربرانش تبدیل می‌کند. به عنوان مثال می‌توان از یک مرکز اطلاعات، داده‌هایی برای احداث یک مرکز جدید و بهتر جمع‌آوری کرد. این داده‌ها کمک می‌کنند که از نقاط گرم‌تر دوری کنیم و راهروها و اتاق‌هایی با تهویه‌ی هوای بهتری بسازیم؛ همچنین می‌توانند کمک کنند که طرح سیم‌کشی ساختمان به گونه‌ای ریخته شود که سرورها بیش‌ترین کارایی را داشته باشند. در کل، این یک حلقه‌ی بزرگ از بازخوردهای مداوم است که در هنگام شروع کار جدید باعث کاهش مصرف انرژی می‌شوند.

سیستم مدیریت انرژی هوشمند برای خانه‌ها – صرفه‌جویی در مصرف انرژی

یک خانه‌ی هوشمند می‌تواند با حسگر حرکتی تشخیص دهد که در حال حاضر کدام اتاق‌ها پر و کدام خالی هستند و بر اساس این اطلاعات نور و دمای اتاق‌ها را تنظیم کند. خانه می‌تواند به صورت خودکار چراغ‌ها را در روز خاموش کند و هنگام غروب که نور کم می‌شود، نقاط لازم را روشن کند. در روزهای بارانی که نور کم تری وجود دارد، چراغ‌ها در طول روز هم روشن می‌شوند. در تابستان‌ها که دما بالا می‌رود، سیستم سرمایش و تهویه به کار می‌افتند و در زمستان که دما پایین می‌آید، سیستم گرمایش وارد عمل می‌شود.

تنظیمات خاصی می‌توان انجام داد که تصمیمات و علایق ساکنین هم لحاظ شوند؛ مثلا دستگاه تهویه هوا چقدر می‌تواند روشن بماند یا مثلا وقتی که اتاقی خالی شد، چراغ‌ها تا چه مدت روشن بمانند و غیره. این چرخه‌ی تصمیمات می‌تواند مصرف انرژی هر ساختمانی را کاهش دهد. در بلند مدت، این روش جان میلیون‌ها انسان را نجات می‌دهد و تولید گازهای گلخانه‌ای را کم می‌کند.

1001 بازدید