شبکه محاسبات مه (Fog Computing)

محاسبات مه چیست؟

محاسبات مه یک زیرساخت توزیع ‌شده است که در آن داده‌ها، محاسبات، ذخیره‌سازی و اپلیکیشن‌ها در محلی بین دستگاه‌های تولیدکننده داده و ابر پراکنده شده‌اند. مفهوم رایانش مه هم در سیستم‌های ابری و هم در ساختار بزرگ‌ داده وجود دارد، جایی که مشکلات دسترسی به اطلاعات بیشتر می‌شود. ما در حال انتقال از زیرساخت محاسباتی متمرکز ابر به زیرساخت توزیع ‌شده مه هستیم. هم محاسبات مه و هم محاسبات ابری، فضای ذخیره‌سازی، اپلیکیشن و داده را برای کاربران فراهم می‌کنند. اما مه نزدیکی بیشتری به کاربر نهایی دارد و توزیع جغرافیایی وسیع‌تری دارد. شبکه‌سازی مه شامل یک صفحه داده و یک صفحه کنترلی است. برای مثال در صفحه داده، محاسبات ابری به سرویس‌ها اجازه می‌دهند که به‌جای حضور در مرکز داده، در لبه شبکه قرار گیرند.

دستگاه‌هایی که در مه وجود دارند تحت عنوان «نود» شناخته می‌شوند. نودها در هر جایی با یک ارتباط شبکه‌ای می‌تواند قرار گیرند: در کف یک کارخانه، در بالای یک منبع تغذیه، در طول مسیر راه ‌آهن، در یک خودرو یا در یک دکل نفتی. هر دستگاه با ارتباط شبکه‌ای، محاسباتی و ذخیره‌سازی می‌تواند یک نود باشد. کنترل‌کننده‌های صنعتی، سوئیچ‌ها، روترها و دوربین‌های نظارتی مثال‌هایی از آن هستند. تخمین زده می‌شود حجم داده‌های آنالیز شده در دستگاه‌های نزدیک به اینترنت اشیا حدود 40 درصد از کل آن‌ها است.

محاسبات مه چگونه کار می کند؟

رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟ - دیجی بیلد همکار هوشمند مدیران در صنعت  ساختمان

اساس محاسبات مه می تواند اجزای مختلف و توابع گوناگونی را داشته باشد و می تواند شامل دروازه های محاسباتی مه که داده های مقبول دستگاه های IoT را جمع آوری می کند، باشد. این می تواند شامل انواع مختلفی از نقاط انتهایی سیمی و بی سیم باشد، از جمله روترهای سخت افزاری و تجهیزات سوئیچینگ. جنبه های دیگر می تواند شامل تجهیزات پیش فرض مشتری (CPE) و دروازه ها برای دسترسی به گره های لبه باشد. در نهایت معماری های محاسباتی مه، شبکه های اصلی و روتر ها و در نهایت سرویس های ابر و سرویس جهانی را لمس خواهند کرد.

کنسرسیوم OpenFog، گروهی که معماری مرجع را توسعه می دهد، سه قدم برای توسعه چارچوب مه را مشخص کرده است. محيط هاي مه بايد به صورت افقي قابل مقايسه باشند، به اين معني که از چندين عملکرد عمومي صنعتي پشتيباني کنند; که قادر به کار در امتداد ابر در زنجیره اشیاء; و یک فناوری سطح سیستمی است که از اشیاء ساخته شده است، از طریق لبه های شبکه و همینطور ابر و پروتکل های مختلف، شبکه گسترش می یابد.

آیا محاسبات مه و لبه ها یکسان هستند؟

Helder Antunes، مدیر ارشد نوآوری های استراتژیک شرکت سیسکو و عضو کنسرسیوم OpenFog، می گوید که محاسبات لبه یک جزء یا یک زیر مجموعه محاسبات مه است. اندیشه محاسبات مه شیوه پردازش اطلاعات از جایی که تولید شده به جایی که ذخیره می شود، می باشد. محاسبات لبه فقط به اطلاعات پردازش شده نزدیک به جایی که آن ایجاد شده، منسوب می شود. محاسبات مه نه تنها پردازش لبه، بلکه اتصالات شبکه مورد نیاز برای آوردن آن داده ها از لبه به نقطه انتهایی آن را پوشش می دهد.

مزایای محاسبات مه

  • کاهش داده‌های ارسالی به ابر
  • صرفه‌جویی در مصرف پهنای باند
  • کوتاه کردن زمان پاسخ
  • افزایش امنیت با نزدیک نگه داشتن داده‌ها در لبه
  • پشتیبانی از تحرک

معایب محاسبات مه

  • نیاز به سخت‌افزار و هزینه بیشتر
  • نیاز به دسترسی همیشگی به تجهیزات مه
1214 بازدید