رایانش ابری سیار (Mobile Cloud Computing)

امتیاز 5.00 ( 1 رای )

مقدمه :

با ظهور تکنولوژی محاسبات ابری یا رایانش ابری ( Cloud Computing ) در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ یک سبک جدید از دسترسی به منابع و انجام محاسبات به صورت پویا، مقیاس پذیر و مجازی بر روی اینترنت ارائه شده است. محاسبات ابری در دنیای امروز امکان ارائه سیستم عامل های توزیع شده بر روی اینترنت، برنامه های کاربردی مختلف و فضای ذخیره سازی را فراهم نموده، که این امر صرفه جویی درهزینه، دردسترس بودن بالای منابع ومقیاس پذیری آسان آن ها را موجب شده است.

ماشین هاي هوشمند نظیر گوشی هاي تلفن همراه، تبلت ها و رایانه هاي قابل حمل به عنوان یکی از بخش هاي ضروري زندگی امروزه شناخته شده و مناسب ترین راه جهت ایجاد ارتباط بدون محدودیت زمانی و مکانی می باشد؛ محدودیت های موجود در این نوع دستگاه ها نظیر طول عمرباتری، حافظه محدود و پهناي باند کم، چالش هایی در ارتباط با استفاده از این تکنولوژی، و مانعی بر سر راه کیفیت سرویس کاربران می باشد که با ظهور مفهوم جدید رایانش ابری به عنوان یک تکنولوژی با پتانسیل بالا فصل جدیدی در ارائه خدمات این نوع دستگاه ها گشوده شد. استفاده از رایانش ابری سیار یک پارادایم جدید برای برنامه های کاربردی تلفن همراه است که به موجب آن بسیاری پردازش ها و ذخیره سازی داده ها به صورت متمرکز در ابر واقع می شود. با رشد فزاینده برنامه های کاربردی موبایل و حمایت رایانش ابري از سرویس هاي متنوع براي کاربران این دستگاه ها، رایانش ابري سیار به عنوان تجمیع تکنولوژي موبایل با محاسبات ابری معرفی گردید و انواع جدیدی از برنامه ها و سرویس ها را برای کاربران به ارمغان آورد که به کمک آن می توان سرویس های مناسبتری را بدون تاخیر( Delay )، با امنیت بالا (Privacy ) و اطمینان دسترسی مناسب( Service Reliability ) ارائه کرد. این تکنولوژی ( Mobile Cloud Computing ) مدت کوتاهی پس از ظهور محاسبات ابری مطرح گردید و به عنوان یک تجارت مفید و سودمند هم مورد توجه دنیای علم و هم دنیای صنعت و شرکت ها و موسسات قرار گرفت بطوریکه پیش بینی می شود تا سال ۲۰۱۷ بازار این سرویس تا حدود ۶۸ میلیارد دلار رشد خواهد داشت.
در رایانش ابری سیار ذخیره سازی و پردازش داده ها در خارج از خود دستگاه انجام می شود و نتیجه آن در اختیار کاربران قرار می گیرد.

MCC یک تکنولوژی بکارگرفته شده در موبایل می باشد که از مزایای تکنولوژی ابری نیز بهره مند است و سرویسهای بهینه را درتجارت ( M-Commerce ) آموزش ( M-Learning ) و مراقبت سلامتی افراد (M-Health Care) ارائه می کند و در سایر رشته ها نیز بهره برداری از آن رو به افزایش است.
از آنجائیکه این تکنولوژی زیرمجموعه ای از محاسبات ابری است و مشخصات آن را به ارث می برد برای آشنایی بیشتر، ابتدا ساختار و مفاهیم محاسبات ابری را بیان نموده و سپس مطالبی در خصوص تکنولوژی رایانش ابری سیار ارائه می گردد و در مورد برخی مسایل موجود در این زمینه صحبت می شود.

ابر موبایل (mobile cloud) چیست؟

داده ها ، برنامه ها و سرویس های مبتنی بر ابر که به طور اختصاصی طراحی شده اند تا در دستگاه های تلفن همراه مورد استفاده قرار گیرند ، به طور جامع به عنوان Mobile Cloud نامیده می شوند. این همان چیزی است که کمک میکند برنامه ها و سرویس ها به کاربران تلفن همراه که توسط یک سرور ابری یا محیطی از راه دور مجهز هستند ، تحویل داده شود.

Mobile Cloud ترکیبی از توسعه موبایل با خدمات مبتنی بر ابر است. به طور معمول ، در زمینه ذخیره سازی ، برنامه ها ، محاسبات و خدمات از طریق cloud تحویل داده می شوند. حتی اگر دستگاه های تلفن همراه مجهز به برنامه ها و منابع native هستند ، تقریباً تمام پردازش ها روی سرور ابری که در راه دور قرار دارد انجام می شود و به جای انجام این کار به صورت محلی ، هر برنامه از طریق مرورگر قابل دسترسی است.

محاسبات موبایل (موبایل کامپیوتینگ)

محاسبات موبایل یک اصطلاح عمومی است که به دستگاههای متنوعی اطلاق می شود که به افراد اجازه می دهد از هر کجا که باشند به داده ها و اطلاعات دسترسی پیدا کنند. محاسبات موبایل داده و صدا و فیلم را از طریق یک دستگاه تلفن همراه از طریق شبکه انتقال می دهد..

رایانش ابری و 5 مزیت اصلی آن - ابرآمد

MCC یا رایانش ابری سیار چیست؟

Mobile Cloud Computing یا MCC ترکیبی از رایانش ابری ، محاسبات موبایل و شبکه بی سیم است تا بتواند منابع غنی محاسباتی را برای کاربران تلفن همراه ، اپراتورهای شبکه و همچنین ارائه دهندگان رایانش ابری به ارمغان آورد. ایده اصلی در اینجا این است که امکان اجرای برنامه های قدرتمند موبایل در تعداد زیادی دستگاه های تلفن همراه را فراهم می کند.

برنامه های کاربردی رایانش ابری موبایل

رایانش ابری موبایل کاربردهای زیادی در اپلیکیشن های کاربردی مختلف جمله ایمیل ، سنجش موبایل (مرتبط با ساعت های هوشمند و و ردیاب تناسب اندام) ، مراقبت های بهداشتی موبایل ، بازی های موبایل ، شبکه های اجتماعی موبایل ، فین تک موبایل ، یادگیری موبایل وجود دارد.

مزایای محاسبات ابری موبایل

مزایای بسیاری در اینجا وجود دارد، زیرا همانطور که گفتیم این ترکیب هم محاسبات موبایل و هم محاسبات ابری است.

برخی از مزایای MCC:

1- انعطاف پذیری
2- بازیابی فاجعه
3- پشتیبانی از پلتفرم چندگانه
4- کم شدن هزینه برای توسعه دهندگان
5- داده های یکپارچه

برنامه ابری (Cloud App) چیست؟

یک برنامه ابری یا یک برنامه ابری موبایل یک برنامه کاربردی است که از طریق cloud اجرا می شود و دارای ویژگی های منحصر به فرد از برنامه های دسک تاپ خالص و برنامه های وب خالص است. این یک برنامه نرم افزار است که در آن مؤلفه های مبتنی بر ابر و محلی با هم به صورت هماهنگ کار می کنند.

برنامه های Cloud چگونه کار می کنند؟

در یک مرکز داده از راه دور که عموما توسط شخص ثالث اداره می شود ، داده ها ذخیره می شوند و چرخه محاسبه در آن انجام می شود. در دسترس پذیری بالا ، به روزرسانی ، ادغام و جنبه های امنیتی در این نوع زیر ساخت به خوبی رعایت میگردد و در عین حال با توجه به قابلیت مقیاس پذیری بالای رایانش ابری قادر به رفع نیاز کاربران زیاد در عین واحد است.

برنامه های کاربردی ابر به دلیل ویژگی واکنش پذیری و همچنین واقعیت عدم نیاز به ذخیره دائمی در دستگاه شناخته شده اند. این برنامه ها می توانند کاملاً خوب در صورت آنلاین بودن گوشی و دسترسی به اینترنت عمل کنند ، اما در صورت نبود اینترنت قابلیت به روز شدن را ندارند.
برنامه های Cloud شدیدا به اینترنت متکی هستند ، اما یکی از نقاط مثبت انها این است که فضای ذخیره سازی را در رایانه یا دستگاه ارتباطی اشغال نمی کنند.

مشروط بر اینکه امکان اتصال به اینترنت مناسب وجود داشته باشد و برنامه cloud به خوبی نوشته شده باشد ، مطمئناً ضمن ارائه قابلیت حمل بالا، همان تجربه یک برنامه دسک تاپ یا وب خالص را نیز ارائه می دهد.

تفاوت بین برنامه Cloud Mobile و برنامه بومی موبایل

از آنجا که دنیای فناوری اپلیکیشن موبایل به سرعت در حال پیشرفت است ، تعداد زیادی نکته کلیدی در تصمیم گیری وجود دارد که توسعه دهندگان برنامه های جدید تلفن همراه باید بار دیگر با آن روبرو شوند. یکی از نکات مهم تصمیم گیری انتخاب بین برنامه های ابری موبایل و برنامه های بومی تلفن همراه، محلی است که ممکن است در آن ذخیره شود.

یک برنامه تلفن همراه بومی به طور مستقیم بر روی دستگاه تلفن همراه نصب شده است و ممکن است یک نسخه جداگانه برای هر یک از دستگاه های تلفن همراه که در آن برنامه استفاده می شود ایجاد شود. .

برنامه های ابری موبایل کاملاً شبیه برنامه های مبتنی بر وب هستند و عمده ترین شباهت این دو در این است که هر دو روی سرورهای خارجی اجرا می شوند و برای نمایش رابط کابری برنامه از مرورگر کاربر استفاده میکنند.

یک برنامه ابری موبایل نیازی به بارگیری و نصب بر روی دستگاه ندارد زیرا UI برنامه توسط کاربر می تواند توسط یک پنجره مرورگر در دستگاه مشاهده شود. این برنامه ها برای عملکرد نیاز به اتصال اینترنتی دارند.

نتیجه گیری

مسلما در سال های اتی شاهد حضور برنامه های ابری موبایل و همچنین ارائه خدمات رایانش ابری موبایل (سیار) به توسعه دهندگان برنامه های گوشی چه برای اندروید و چه سیستم عامل هایی که شاید در اینده شاهد ان خواهیم بود هستیم.

2626 بازدید