خانه هوشمند در اینترنت اشیاء

تعریف خانه هوشمند

اصولا خانه ای هوشمند است که در آن فرآیندی اتوماتیک و قابل کنترل روی دهد. به این معنا که فرد مصرف کننده بتواند مثلا برای سیستم روشنایی خانه برنامه ریزی انجام دهد و سیستم آنرا بدون کوچکترین خطایی اجرا نماید و در صورت نیاز آنرا شخصا کنترل کند. اهمیت این قضیه زمانی است که به تحلیل مصرف انرژی و هزینه های ناشی از آن می پردازیم. اما یک بحث مهم دیگر وجود دارد که آن امنیت ساختمان است. در تعریف خانه هوشمند باید این قابلیت را هم اضافه کرد که امنیت از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. البته سیستم های جدید راه حل های جالبی را ارائه می دهند.

خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا از جمله جدیدیترین فناوری های روز به شمار می رود . این مفهوم به خانه هوشمندی اشاره می کند که از اینترنت اشیا بهره می برد. در این مقاله به بررسی این فناوری جدید خواهیم پرداخت.

اگر به کالبدشکافی واژه به واژه این اصطلاح بپردازیم، ابتدا باید مفهوم خانه هوشمند را مورد کنکاش قرار دهیم. در مقاله خانه هوشمند چیست؟ به معرفی خانه هوشمند پرداختیم. در این خانه ها برخی از کارها به کمک تلفن همراه هوشمند انجام می شوند.

اینترنت اشیا یکی از جدیدترین تکنولوژی ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. اینترنت همان شبکه بین المللی اطلاعات است که بخش جدایی ناپذیر زندگی بشر امروزی شده است. به صورت مرسوم ما برای اتصال به اینترنت از کامپیوتر، لپ تاپ یا تلفن هوشمند استفاده می کنیم.

اما تکنولوژی اینترنت اشیا پا را از این فراتر گذاشته است. در این تکنولوژی همه تجهیزات به اینترنت متصل می شوند. در واقع اینترنت بستر ارتباطی تجهیزات مختلف خواهد بود.

گاهی اوقات تمام تجهیزات مستقیما به اینترنت متصل نمی شوند. به عنوان مثال در برخی از سیستم های خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، یک دستگاه کنترل مرکزی به نام رابط یا گِیت وِی به اینترنت متصل می شود.

سپس سایر تجهیزات موجود در خانه هوشمند از قبیل کلید لمسی هوشمند ، رله هوشمند و پنل لمسی هوشمند به گیت وِی متصل می شوند. در واقع گِیت وِی ارتباط سایر نودهای شبکه با اینترنت را برقرار می کند.

خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا چه تفاوتی با سایر تکنولوژی ها دارد؟

شاید بتوان گفت که اصلی ترین ویژگی این سیستم ها، ارتباط بی سیم بین تجهیزات مختلف شبکه است. ارتباط بی سیم دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به اختصار بیان خواهم کرد.

مزیت اصلی این تکنولوژی، عدم نیاز به سیم کشی است. این قابلیت هزینه اولیه راه اندازی شبکه را به مقدار چشمگیری کاهش می دهد. به دلیل عدم نیاز به سیم کشی، جهت نصب این سیستم در منازل ساخته شده نیاز به تخریب و سیم کشی دوباره نیست. اما نکته ای که باید در استفاده از خانه هوشمند به آن دقت کنید تکنولوژی ارتباطی مورد استفاده و توان تشعشعی تجهیزات است.

به عنوان یکی از معایب ارتباط بی سیم در سیستم خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا، می توان به محدودیت فاصله نودها اشاره کرد. همچنین تاثیرپذیری از نویز در مکان هایی مانند موتورخانه که نویز زیادی دارند دیگر چالش سیستم های بی سیم است.

جهت اطلاع از برد تجهیزات خانه هوشمند می توانید به کاتالوگ محصولات مراجعه کنید. در صورتی که اطلاعات کافی را در کاتالوگ پیدا نکردید حتما با تولید کننده و یا نمایندگان فروش وی تماس حاصل کنید و اطلاعات مورد نیاز خودتان را از این طریق تامین کنید.

امکانات و مزایای خانه هوشمند

بیایید با چند مثال پیش برویم: فرض کنیم شما برای چند روز به مسافرت رفته اید، ناگهان در میانه راه به یاد می آورید که شیر اصلی آب را قطع نکرده اید و این امکان وجود دارد که آبگرمکن یا تصفیه کننده آب دچار اختلال شود و آب جاری شود. یا به صورت اتفاقی شیر گاز نشتی داشته باشد. اگر خانه هوشمند سازی شده باشد، به کمک سنسور های موجود در صورت مشاهده هر اختلالی در این زمینه ها فورا شیر اصلی آب یا گاز به صورت اتوماتیک قطع خواهد شد. شما هنوز در مسافرت هستید اما این ترس را دارید که منزل شما مورد سرقت قرار گیرد. اگر خانه هوشمند سازی شده باشد می توانید با برنامه ریزی مناسبی روشنایی خانه را تنظیم کنید تا کسی شک نکند که شما در خانه نیستید. یا با مقداری هزینه از قفل های هوشمند استفاده کنید تا خیالتان راحت باشد.

حالا فرض کنیم شما خانه ای ویلایی دارید که در حیاط آن باغچه ای قشنگ و پر گل دارید. اما برای آبیاری این باغچه باید هر روز یک طبقه پایین بیایید، چند دقیقه منتظر بمانید و با دقت به همه جای باغچه آب بپاشید. تازه اگر نگران هدر رفتن آب باشید باید چکار کرد؟ با هوشمند سازی این باغچه به راحتی می توانید از همان جایی که نشسته اید دستور دهید که باغچه آبیاری شود. این کار هم راحتی شما را به همراه دارد هم باعث کاهش مصرف آب می شود. آبیاری گلخانه با پیامک

اما اگر بخواهیم به صورت علمی و دقیق تری به مسئله نگاهی داشته باشیم، با هزینه ای که برای هوشمند سازی منزلتان می پردازید بعد از چند مدت با بهینه شدن مصرف انرژی (آب – گاز – برق) این هزینه جبران می شود و بعد از آن به معنای واقعی شما با هوشمند سازی کردن منزلتان به کاهش هزینه های جاری دست پیدا کرده اید.

محدودیت فاصله در خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا

در صورتی که محدودیت فاصله طولانی و یا فضای با نویز زیاد را ندارید، سیستم خانه هوشمند مبتنی بر اینترنت اشیا می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. البته دقت کنید که خانه هوشمند یک اصطلاح کلی است و شما می توانید این تجهیزات را در مکان های تجاری (مغازه هوشمند) تفریحی (ویلای هوشمند) و … نصب و از آن بهره برداری کنید.

آیا شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که معتقدند استفاده از سیستم خانه هوشمند باعث آسایش بیشتر و زندگی راحت تر می شود یا جزء افرادی هستید که معتقدند استفاده بیش از حد از تکنولوژی سبب سرد شدن زندگی می شود. این دسته از افراد همچنین معتقدند انجام برخی از کارها سبب گرمتر شدن فضای زندگی می شود اما با استفاده از سیستم خانه هوشمند دیگر نیازی به انجام این کارها نیست.

ارتباط خانه هوشمند و اینترنت اشیا

حالا که با اینترنت اشیا و تعریف خانه هوشمند آشنا شدید به ارتباط میان این دو می پردازیم. این ارتباط به این صورت است که سنسورها و کنترل کننده های خانه هوشمند بر بستر اینترنت بنا شده اند. به معنای دیگر زیربنای خانه هوشمند اینترنت اشیا است. همین بستر و تکنولوژی باعث می شود که به توان در هر جایی و در هر زمانی به این امکانات دسترسی داشت و آنها را کنترل کرد.

879 بازدید