الگوریتم انتخاب ویژگی گرگ خاکستری

الگوریتم گرگ خاکستری

گرگ خاکستری به عنوان بالاترین سطح شکارچیان در نظر گرفته می شوند، زیرا شکارچی طبیعی برای این نوع از حیوانات وجود ندارد.گرگ های خاکستری معمولاً به صورت گروهی و در دسته های بین 5 الی 15 تایی زندگی می کنند. سلسله مراتب اجتماعی این دسته از گرگ ها در شکل زیر نشان داده شده است. رهبران که به عنوان آلفا شناخته می شوند وظیفه تصمیم گیری در مورد شکار، محل استراحت، زمان ادامه حرکت و سایر مسائل را دارا می باشد. جالب توجه است که گرگ های آلفا لزوماً قویی ترین گرگ در گروه نیستند اما بهترین گرگ ازنظر مدیریت کردن گروه هستند. این نشان می دهد که نظم و انضباط گروه خیلی مهم تر از قدرت است. دومین گروه از سلسله مراتب گرگ ها خاکستری، مربوط به دسته ی بتا می باشند. گرگ های بتا در تصمیم گیری و دیگر فعالیت های گروه به گرگ های آلفا کمک می کنند. زمانی که گرگ های آلفا به پیری می رسند یا می میرند، گرگ های بتا بهترین جایگزین برای آن ها هستند. پایین ترین رتبه از سلسله مراتب گرگ های خاکستری ،گرگ های امگا هستند که نقش بز طلیعه را بازی می کنند. گرگ های امگا، ناگزیرند در صورت نیاز به دسته های بالاتر ملحق شوند. گرگ هایی که در هیچ یک از دسته های آلفا، بتا یا امگا نباشند جزو دسته ی دلتا هستند. گرگ های دلتا، از دسته های آلفا و بتا پیروی می کنند، اما بر گرگ های امگا غالب هستند. عضوهای مهم گروه نظیر پیشاهنگ، دیده بانان، بزرگان، شکارچیان و مراقبان به این دسته تعلق دارند.

سلسله مراتب رهبری گرگ

علاوه بر سلسله مراتب زندگی اجتماعی، یکی دیگر از رفتار اجتماعی گرگ ها، شکار گروهی آن ها است؛ مهمترین فازهای شکار گروهی گرگ خاکستری به صورت زیر بیان شده است.

  1. پیگردی، تعقیب، و نزدیک شدن به طعمه؛
  2. دنبال کردن، محاصره و آزار و اذیت طعمه؛ تا زمانی که از حرکت متوقف شود؛
  3. حمله به سمت طعمه.

در الگوریتم گرگ خاکستری استاندارد زمانی که باشد، با استفاده از سه مقدار بهینه δ ،β ،α به جستجوی محلی(حمله به طعمه) می پردازد. به منظور بهبود عملکرد گرگ های خاکستری در زمان حمله به طعمه، تعدادی از گرگ های دسته δ به دسته گرگ های α افزوده می شوند در واقع با افزایش تاثیر راه حل های α و کاهش تاثیر راه حل های δ در جهت بهبود جستجوی همسایگی تصادفی عمل می کند. معادله 2-20 تا 2-23 نحوه عملکرد الگوریتم گرگ خاکستری بهبودیافته در جهت بهبود عملکرد جستجوی محلی را نشان می دهد:

رابطه ‏2‑20                                                                              

                                                              

رابطه ‏2‑21 

                                                                                                                                     

رابطه ‏2‑22                        (i.j)∈{(1.α).(2.α).(3.β).(4.δ)}                                                                                    

1283 بازدید