نرم افزار ارنا

نرم افزار ارنا چیست؟

نرم افزار شبیه سازی آرنا ساده بودن شبیه سازهای سطح بالا را با انعطافپذیری زبان های شبیه سازی (VB و C) ترکیب کرده است. نرم افزار شبیه سازی آرنا توانسته است با الگوهای مدلسازی شبیه سازی گرافیکی و ماژول های تحلیلی، امکان ساخت دامنه ی وسیعی از مدل های شبیه سازی را فرآهم آورد. برای تسهیل در نحوه ی نمایش، این ماژول ها در پانل های مختلفی قرار داده شده اند و یک الگو یا پانل را تشکیل داده اند. در واقع امکان ترکیب ماژول های مختلف از پانل های مختلف برای کاربر وجود دارد.

در یک مطالعه ی شبیه سازی گام های مختلفی بایستی پیموده گردد تا مدل نهایی، وضعیت فعلی سیستم را نشان دهد. نرم افزار شبیه سازی آرنا به عنوان یکی از مهمترین نرم افزار های شبیه سازی، تحلیلگر را در تمامی این مراحل همراهی می نماید. نرم افزار ارنا را می توان رهبر عرصه این صنعت نامید چرا که عمدتا رقبا را با بیش از 350،000 مشتری در سراسر جهان از میان برداشته است. همچنین نرم افزار ارنا بسیار انعطاف پذیر است. طیف گسترده ای از عملیات را می توان با نرم افزار ارنا شبیه سازی نمود، که از فرایند تولید بالاتر و فراتر می رود. خدمات، شبکه های حمل و نقل و حتی فعالیت های زنجیره تامین را می توان با نرم افزار مدل سازی کرد .

برخی ویژگی های منحصر به فرد نرم افزار شبیه سازی ارنا

در نرم افزار شبیه سازی آرنا پانل های سطح پایین تر نظیر پانل های Blocks و Elements نیز در دسترس کاربر می باشد. کاربر در واقع می تواند ماژول های مختلف را از پانل های سطح بالا و پایین در مدل خود با یکدیگر ادغام نماید. همچنین اگر در مدل خود به زبان های شبیه سازی انعطاف پذیر نیاز دارید، می توانید از ترکیب ساختارهای SIMIAN و ماژول های سطح بالا که در پانل های دیگر این نرم افزار وجود دارد استفاده نماییم.

برای موارد خاص نظییر الگوریتم های تصمیم گیری پیچیده یا دستیابی به داده های برنامه های دیگر می توانید از زبان رویه ای از قبیل VB یا ++C/C استفاده نمایید. در حقیقت، ماژول های موجود در نرم افزار شبیه سازی آرنا از اچزای زبان SIMIAN تشکیل شده اند. شرکت راکول اتومیشین الگوهایی را برای مدل سازی عمومی ایجاد کرده است که سیستم های بسته بندی سریع، مراکز تماس و صنایع دیگر از این جمله موارد می باشند.

نرم افزار شبیه سازی آرنا از تکنولوژی OLE برای ارتباط مستقیم با برنامه های Excel و Access استفاده می کند. بدین ترتیب امکان ایجاد رابط کاربری دوستانه برای اجرای سناریوهای مختلف وجود دارد. همچنین سازگاری با زبان برنامه نویسی VBA برای اتوماسیون سناریوها و گزارش دادن از طریق هر برنامه آفیس مایکروسافت امکان پذیر است!

 برنامه نویسی در این نرم افزار بسیار ساده است. به گونه ای که تنها کافی است ماژول ها را انتخاب کرده به پنجره ی مدلسازی درگ کرده و رها کنید. سپس ماژول ها را به یکدیگر متصل نماید.

نرم افزار Arena دارای دو بخش مهم می‌باشد:

دانلود Rockwell Automation Arena v14 - نرم افزار شبیه سازی سیستم های گ

۱ – قسمت فلوچارت (Flowchart View)

۲ – قسمت صفحه گسترده (Spreadsheet View)

قسمت فلوچارت حاوی نمودار های مدل می‌ باشد. یعنی این بخش شامل عناصر طراحی، انیمیشن و فلوچارت‌ های پردازش است. عمل ویرایش کردن هر شی از طریق Double-Click بر روی شکل آن شی و تنظیم از طریق پنجره مکالمه (Dialog) انجام می‌ شود. قسمت صفحه گسترده داده‌ های مدل مانند زمان و پارامتر های دیگر را نشان می‌ دهد. در این بخش می‌ توانیم داده‌ ها را وارد، حذف و ویرایش کنیم. بیشتر پارامتر های شبیه سازی را می‌ توانیم در هر دو قسمت ویرایش کرد.

ارنا دارای بخش‌ هایی می‌ باشد که خیلی مهم هستند و آن نیز ماژول‌ ها (Modules) می‌ باشند.

ماژول‌ ها بلوک‌ های اصلی برای ساخت مدل شبیه سازی برای Arena هستن که تو پنجره Project Bar قرار دارند.

ماژول‌ ها بطور کلی دو دسته هستند:

۱ – ماژول‌ های فلوچارت (Flowchart Modules) :

ماژول‌ هایی که شکل گرافیکی مشخصی دارند و می‌ توانید آنها رو در مدل جایگذاری (Drag and Drop) کنید.

اجزای سیستم را می توانید با استفاده از این ماژول‌ ها در مدل وارد کنید.

ماژول‌ های فلوچارت عناصری پویا هستند که در طول زمان تغییر می‌ کنند و بر اساس شکل کلاسیک فلوچارت که توسط Schriber در سال ۹۱۹۱ معرفی شده ایجاد شده‌ اند.

۲ – ماژول‌ های داده (Data Modules) :

ماژول‌ هایی که شکل مشخصی ندارند و به صورت صفحه گسترده هستند و مشخص کننده برخی خصوصیات مختلف اجزای سیستم مثل نهاد ها، منابع، صف‌ ها و غیره هستند. در ضمن از آنها برای تعریف و تنظیم یک سری متغیر های خاص، مشخصه‌ های آماری و خیلی از خصوصیت‌ های دیگر رفتار سیستم‌ ها استفاده می‌ شود.

1210 بازدید