زبان برنامه نویسی کلودسیم (Cloudsim)

کلودسیم چیست؟ – مبانی اولیه | مجله فرادرس

نرم افزار کلودسیم نرم افزاری است که به منظور شبیه سازی در رایانش ابری مورد استفاده قرار می گیرد.نرم افزار CLOUDSIM در پلت فرم جاوا ایجاد شده است و همچنین افزونه های پیشرفته ای از جمله سیم جاوا و گریدسیم در آن به کار رفته است.نرم افزار کلودسیم توانایی تجزیه و تحلیل مشکلات خاص حوزه ی رایانش ابری را بدون در نظر گرفتن جزییات مربوط به سرویس های مبتنی بر کلود و زیر ساخت ها را به کاربر می دهد.

شرکت هایی مانند مایکروسافت ، آمازون ، فیسبوک و گوگل برای ایجاد سرویس های کلود نیازمند چندین مرکز داده با تعداد بسیار بالایی سرور توزیع شده بر مبنای توزیع جفرافیایی هستند.ارائه کننده کلود ، به منظور برآوردن نیازهای کاربران بایستی ضمن بررسی مشکلات خدمات کلود و پایبندی به تواقفنامه ی سطح خدمات که فی مابین مشتری و ارائه کننده ی سرویس کلود منعقد گردیده است ، یک محیط ابری را ارائه نماید.پس برای جلوگیری از بروز هرگونه نارسایی خدمات ارائه شده بایستی از قبل مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرند.

از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ، ﺳﺮورﻫﺎ در دﯾﺘﺎﺳﻨﺘﺮﻫﺎ ﺷﺎﻣﻞ ﺑﺨﺶ ﺑﺰرﮔﯽ از ﻫﺰﯾﻨﻪﻫﺎی ﮐﻠﯽ اﻧﺮژی IT ، با زیرساخت های شبکه ، مانند سوئیچ ها و روتر هستند.راه حل های کارامد انرژی ، که از منبع انرژی سبز مانند انرژی خورشیدی و بادی برای بهینه سازی سخت افزار ، نرم افزار و طراحی سیستم برای بهره وری انرژی استفاده می کنند ، مهم به نظر می رسد.همچنین توسعه یک مکانیسم جدید بهره وری انرژی و مشاهده ی اثرات آن بر روی یک دیتاسنتر به صورت تکراری و کنترل شونده دشوار است.محققان برای مدلسازی مکانیسم و ارزیابی نتایج ، از شبیه سازی استفاده می کنند.شبیه سازی یک دیتاسنتر ، از صرف زمان جلوگیری و برای پیکربندی و تست یک محیط واقعی تلاش می نماید.علاوه بر این از ماشین های واقعی برای اهداف تست استفاده نمی گردد و قدرت محاسباتی آنها را می توان به کاربردهای مهم اختصاص داد.

استفاده از Cloudsim براي مدلسازي و شبیه سازي محیط رایانش ابري

کلودسیم چه کارهایی را می‌کند و چه کارهایی را نمی‌کند؟

کتابخانه کلودسیم کلاس‌های اصلی برای تعریف مراکز داده، ماشین‌های مجازی، کاربردها، کاربرها، منابع محاسباتی و سیاست‌هایی برای مدیریت بخش‌های متنوع یک سیستم (برای مثال زمان‌بندی) را فراهم می‌کند.

این اجزا می‌توانند توسط کاربران برای ارزیابی استراتژی‌های جدید در بکارگیری ابرها (سیاست‌ها، الگوریتم‌ها زمانبندی، سیاست‌های توزیع بار و نگاشت، و غیره) کنار همدیگر قرار بگیرند. کلودسیم همچنین می‌تواند برای ارزیابی موثر بودن استراتژی‌ها از نقطه نظرهای مختلف به کار رود؛ از هزینه/سود گرفته تا تسریع زمان اجرای کاربرد. کلودسیم همچنین از ارزیابی سیاست‌های Green IT پشتیبانی می‌کند.

هیچ محدودیتی در بکارگیری کلودسیم وجود ندارد: کلاس‌ها می‌توانند توسعه یابند و یا جایگزین شوند، سیاست‌های جدید می‌توانند افزوده شده و سناریوهای جدید می‌توانند نوشته شوند. کلودسیم مثل بلوک‌های سازنده‌ای می‌ماند که با آن می‌توانید محیط ابری شبیه‌سازی خودتان را بسازید.

بنابراین، کلودسیم یک راه حل آماده برای استفاده نیست که شما پارامترها را تنظیم کنید و سپس نتایج را برای استفاده در پروژه‌تان جمع‌آوری کنید. کلودسیم یک کتابخانه است و شما باید یک برنامه جاوا بنویسید که از اجزاء کلودسیم استفاده کند و بدین ترتیب بتوانید سناریوهای دلخواهتان را طراحی کنید.

برای استفاده از کلودسیم به چه چیزهایی نیاز دارید؟

تنها دانش پیشینی که برای استفاده از کلودسیم بدان نیاز دارید، برنامه‌نویسی جاوا (از آنجا که کلودسیم به زبان جاوا نوشته شده است) و کمی دانش پایه در مورد محاسبات ابری است. داشتن دانش برنامه‌نویسی IDE همچون Eclipse یا NetBeans نیز از آنجا که بسیاری از وظایف توسعه کاربردها را ساده می‌کند، مفید خواهد بود.

1440 بازدید